Pokud se ti líbil tento příspěvek - sdílej!

Když chodíte do zaměstnání, dostanete platový výměr a nikdo s vámi o ničem nediskutuje. Máte tabulky, do kterých jste zařazeni a nepřemýšlíte nad tím, jak sami sebe nacenit.
Protože pracuji i se začínajícími podnikateli, řeším s nimi také otázky ohledně ohodnocení jejich práce. Máte někde uvnitř zakořeněno, že říct si o peníze je špatné. Že přeci lidé poznají kvalitu a ocení ji. Tak takto to ale opravdu nefunguje.
 
Tváříte se, jako by práce byla pouhý koníček. Jo, znám ty statusy, že práce má být koníčkem. Jenže je tu dost podstatný rozdíl. Zapomínáte, že své hobby si klidně budete i dotovat, zatímco práce je prioritně o vydělávání peněz. Za dobrý pocit chleba nekoupíte a účtenky nezaplatíte.
Že práci děláte rádi je základem pro to, abyste ji dělali kvalitně a stále se rozvíjeli. Abyste na sobě pracovali a zlepšovali se. O tom ani nebudeme debatovat. Ale co dál? Odvedli jste práci. Věnovali jste jí čas, energii a tím i část svého života. A i když vás v principu práce těší, děláte i věci, které byste oželeli. Nikdy vás nebude věčně bavit úplně všechno, přestože udělat to pro dobrý výsledek musíte. To je realita. Je to vaše živnost. A jak víte, když podnikáte, přemýšlíte nad mnohými věcmi, které byste jako zaměstnanci nikdy neřešili. A přemýšlíte nad tím často i v hodinách a dnech, kdy jiní lidé odpočívají.
 
Máte strach, abyste nevypadali jako někdo, kdo peníze chce. Jo, chápu. Také jsem začínala a řešila otázky ohledně přijímání peněz. Pořád ale neberete dostatečně v potaz, že máte živnost. Jste podnikatelé a máte prosperovat. Jinak řečeno: brát peníze za svoji odvedenou práci.
 

Je vám hloupé říkat si o peníze. Jenže když si za práci nenecháte zaplatit, klesá všechno. Vy sami působíte na klienty neprofesionálně a tím i nedůvěryhodně. Vaše firma, kterou sami tvoříte a reprezentujete, tím získává punc amatéra. Nebo nějakého pochybného podniku, u kterého asi valná kvalita nebude, když je to tak pod cenou.

Někdo si myslí, že si nízkou cenou zajistí omluvenku za případné pochybení. Vy už předem počítáte s tím, že vaše práce bude plná chyb? Nebo se necítíte jako profesionál? Případně se tak ani cítit nechcete? Tak tady se nezlobte, ale v tom případě to raději nedělejte. Klient si zaplatil a bude očekávat profesionálně odvedenou práci. Že si účtujete málo není omluva pro šmejd. Klient na vaši službu musel vydělat svoji poctivou prací. Že si účtujete málo, není to omluva pro nic. Ani pro vaše chyby. A ani pro to, že se na tu činnost necítíte. Alibistický argument: “Vždyť se podívejte, o kolik jsme levnější…!”  je fakt dost mimo mísu.

Děláte kvalitně? OK. Tak tomu ale musí odpovídat i ohodnocení. Pokud se necítíte dostatečně zaplaceni, začnete časem práci flákat. Proč byste se snažili, když stejně dostanete platbu, která vás jen naštve. Výsledek?  Zkrachujete!

Při nízkém ohodnocení se časem budete cítit zneužíváni a budete naštvaní. Mimochodem toto je i důvod, proč pár lidí ukončilo svoji živnost. Škoda! Jádro je v tom, že byli naštvaní na druhé, protože nedostávají adekvátní odměnu. Jenže lidé respektují VAŠI cenu. Cenu, kterou stanovíte vy sami. Někdo ji odmítne akceptovat a najde si někoho jiného. Otázkou je, zda bude také tak kvalitní jako vy. To je ale rozhodnutí klienta. Nezřídka si klienti nacházeli i dražší firmy, že? …i toto se stává. A proč? Protože vám klienti zkrátka nevěřili. Nemusí to být jen kvůli ceně, jsou i jiné aspekty. A bez důvěry klienta ve vaší firmu a vaše služby kšeft zkrátka nebude. 
 
Vy si představte, že byste takto chtěli platit za práci někomu druhému. Hanba vás fackuje? Že by za to nikdo tohle nedělal? Hm, kde je chyba? Dejte odpovídající ceník!
 

Jsou naopak lidé, kteří začínají a mají tedy zatím nulové zkušenosti. Zato ceny letitých praktiků, nebo i vyšší. Tak zde nebude odpovídat cena vs. výkon. Věřte, že nebudete důvěryhodnými pro nikoho. Nejste známí a vaše firma nepatří k těm vyhledávaným. Nemáte žádné reference a nejsou za vámi vidět žádné výsledky. Držte se cen, které jsou ve vašem oboru plus mínus průměr. Když se postupně budete vypracovávat na špičku ve svém oboru, bude úměrně růst i cena. A protože jste zaměstnavateli sami sobě, budete cenu stanovovat vy.

Ono i přeceňování o něčem svědčí. Jde o jistou nadřazenost nejen vůči lidem z oboru, ale i obecně o despekt ke každému jednotlivému člověku. Pokud např. víte, že průměrná cena ve vašem oboru je 1000 Kč a vy si stanovíte 5000 Kč, je to opravdu hodně mimo. Spíše se lidé zasmějí, někteří se rozčílí a půjdou jinam. Klidně zaplatí klidně i těch 5000 Kč, ale někomu, kdo už je jinde než začátečník jako vy. Nebo vyhledají levnější službu stejné úrovně, jako jste vy.  V každém případě jste to ale vy, kdo ztratil díky své aroganci a nesoudnosti potenciálního klienta.

Svoboda, že? Ale pěkně zákeřná! Pracujte za takovou cenu, abyste se necítili méněcenní a zneužívaní.

 

Pokud se ti líbil tento příspěvek - sdílej!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *